tirsdag den 3. september 2013

Fra frø til frugt

Der har været store mængder af lækkerier - agurker, tomater, squash, peberfrugt, rødbeder - der er blevet hentet ind fra haven og drivhuset denne sommer. 

Da der først blev tændt op under peberfrugtplanterne, så leverede de i rigelige mængder. 
Frøene havde jeg fra en chokoladebrun peberfrugt, men langt de fleste peberfrugter, vi kunne høste, var grønne. Ind imellem bestemte én af frugterne sig så for at skifte farve og blive brune. Meget mystisk. 


 Frøene til tomatplanterne blev købt hos Albinus Frø sammen med en del andre frø.


Det er lige før jeg vil sige, at 100% af frøene spirrede. På et tidspunkt var der nærmest kaotiske tilstande på grund af det tiltagende grønne islæt stort set alle vegne i huset. 

Vi har været godt forsynet med super lækre smagsfulde tomater i varierende farver og former. Kun de sorte tomater blev ikke en succes. Rent synsmæssigt er de meget smukke, men smagen er ikke god på nogen måde. De smager faktisk rigtig grimt. Jeg har ledt i mit fotoarkiv for at finde et foto af de sorte tomater, for meget smukke dét var de. 


Men når smagen ikke har fuldt med udseendet, så har jeg åbenbart ubevidst tænkt at "de kunne passe sig selv". Et enkelt lille "skud" kunne findes. To styk på låget af saltkarret sammen med én i mere almindelig tomatfarve.

For et par dage siden fik jeg indsamlet frø til næste års tomatplanter. Manden synes vist ikke, det var helt praktisk at få den idé, lige mens jeg var i gang med at lave salat (med tomater i). Men både indsamling af frø og en færdig salat blev det til. Tomatkerner ligger nu i fine skåle og tørrer. 

Det er blevet tydeligt, at det nu er ved at være tid til at gå i gang med en gevaldig oprydning og udsmidning i drivhusene. 


Kaster jeg blikket lige uden for det store drivhus, så er der også ved at være givet klartegn til diverse bede skal ryddes for indhold.


Rødkålsplanterne slog rødder i vores have for første gang denne sommer. De har pyntet gevaldigt med der smukke blade og farverne. Der bliver ikke nogen rødkål - det har larver og snegle sørget for.


Måske kommer der rødkål i haven til næste år. Underligt som jeg allerede kan mærke, at der må gang i planlægningen af have og drivhuse. Der skal tænkes, læses og tegnes. Tankerne de kan jo rumstere, mens der fjernes vissent, råddent og dødt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar